onsdag, oktober 05, 2005

silikonbrudar och tonårstjejer

Jag är trött på att en deltagare i varje dokusåpa måste vara en, gärna blond, tjej med silikon i både läppar och bröst. Det har blivit nån slags oskriven regel att ha med en sådan tjej och jag undrar VARFÖR? dessutom lyckas tjejerna alltid leva upp till uttrycket "blond".

Ta Natacha i Paradise Hotell, som exempel. Sveriges mest "kända" nakenmodell. Jag undrar då, varför vill man, för det första, vara nakenmodell? Det är ju inte direkt så att hon poserar för en konstnär som målar en tavla. Nej, utan för alla äckliga gubbar som sitter och kikar på henne, i sin ensamhet. Det är ÄCKLIGT.
Att sen gnälla över att hon "framställs som en blond bimbo" i dokusåpan, hmm..jag undrar varför?
Jag blir så sur av att kika på Paradise Hotell, jag kan inte se det. VAD är det grabbarna tycker så mycket om hos tjejer som Natacha, Linda Rosing osv osv.. De kan ju knappast tycka att dom är vackra. Inte undra på att det idag är så vanligt med ätstörningar och liknande. Tjejer, framförallt i den yngre tonåren, får ju en bild av hur man ska se ut.
När jag gick på högstadiet sprang inte alla runt översminkade, med suuupertajta jeans och stringtrosor. Nu är det så tjejerna i åk 6 ser ut. Det är hemskt, dom är ju fortfarande barn!
"Kändisar" ska ju vara förebilder för de yngre, men sådant verkar vara högst ovanligt nu för tiden.

Nu tror du säkert att jag är jätte-anti allt som har med kroppsförändringar att göra. Så är det inte. Var och en gör vad de vill med sin egen kropp, och jag kan förstå att tjejer gör mycket saker för att de har komplex, och pga samhällets "ideal". Så länge man ser proportionerlig ut så kan jag tycka att det fortfarande ser ok ut.
Men när man förstorar brösten, så dom blir större än ens huvud, ja, då kan jag inte tro att man strävar efter att framstå som smart.

1 kommentar:

Jonatan sa...

nice med en aktiv bloggare.. =) nice bilder från midsommar me, nästan så man längtar till sommaren...